Tour of Scotland 15 juni

Vanmorgen vroeg wakker en keek naar buiten en het was niet meer zo mooi weer als gisteren. Totaal bewolkt en het drupte zelfs even. Normaal ontbijtje vandaag, geen ei en bacon dus. Tegen 8 uur op de fiets gestapt richting Fort William, de outdoor capital of de UK, of eigenlijk naar Spean Bridge. Wat ik vanmorgen nog ontdekte, dat daar de bed and breakfast zat.
De route ging langs de kust en diverse Lochen. Ik volgde vandaag een nationale route. Ook hier hebben ze diverse lange afstands routes en ze zijn goed aangegeven en grotendeels over fietspaden of autoluwe wegen. Maar het begint misschien ietwat eentonig te worden, maar ook vandaag was de route weer de moeite waard. Weer langs diverse Lochen, door bos en heuvels. Alleen begon het onderweg wat te druppen en dat heeft het eigenlijk de gehele dag gedaan. Geen grote hoeveelheden en super nat ben ik ook niet geworden, maar het was nu dan toch de eerste dag, dat ik regen heb gehad.

image

Na ongeveer 60 km kon ik kiezen, of ik neem twee ferries, naar de andere kant van het Loch, of ging rechtstreeks naar Fort William. Heb de twee ferries genomen, of eigenlijk 1 ferry. Na 11 mijl zou je dan met de volgende ferry weer naar de andere kant gaan. Het was een mooie route, bijna geen verkeer, en langs het Loch. Aangekomen bij de ferry, die mij weer naar de overkant zou brengen, maar wat bleek, die ging maar vier keer op een dag, en ik zou dan 2 uur moeten wachten en er was verder niets in de omgeving. Dus of twee uur wachten, of terugfietsen. Maar dat zou wel 22 mijl extra zijn, maar zou van de wind afgaan. Dus maar terugfietsen, en als je iets voor de tweede keer ziet, zie je toch weer andere dingen.

image

Tegen vier uur aangekomen in Fort William. Regent nog steeds. Erg toeristisch. Heel veel hotels en b en b. Maar ik zou hier niet verblijven, dus moest nog 14 km doorfietsen, naar Spean Bridge. Het zat er op het laatst wel een beetje taai aan. Drupte nog steeds een beetje, harde wind tegen en het ging natuurlijk nog steeds omhoog en had er ook al 115km opzitten met het nodige klimwerk. Maar na 130 km en 2.200 hoogtemeters, toch aangekomen in Speanbridge. Waar ik een leuke b en b heb gevonden voor 2 nachten. Morgen een “rustdag” en ook vrijdag hoef ik niet zo heel ver. Gegeten in de plaatselijke pub, dit was zeer basic.

Geef een reactie

