Cycling India 24 juli

De beste nacht in de tent vannacht. Dus redelijk tot goed geslapen. Gelukkig was het niet zo koud, als gisternacht, en waarschijnlijk hielp het kabbellende riviertje, ook wel mee aan de goede nachtrust.

Vandaag dus een van de grote klimmen van deze vakantie. 5.305 meter hoog, de naam weet ik niet meer. Maar het schijnt de twee naar hoogste berg te zijn, waar nog auto’s overeen rijden. Al schijnt dat te worden betwist, en schijnen er in Tibet nog hogere passen te zijn, maar die zijn waarschijnlijk niet verhard.

Na het ontbijt met goede moet op de fiets gestapt, maar op de eerste twee kilometer na, ging het voor geen meter. Op de een of andere manier is 4.500 meter voor mij de max. om nog te kunnen klimmen. Ik kon mijn ademhaling niet op orde krijgen, ook niet door hele langzaam te gaan fietsen. Helaas moest ik dus opgezet vandaag, en met de bus naar boven. Flinke teleurstelling, maar je kunt niet alles hebben en het kan ook nog veel erger, want twee van onze medereizigers hebben serieuze hoogteziekte, en die hebben al een aantal dagen, niet kunnen fietsen en hebben zelfs al naar het ziekenhuis moeten gaan, dus dat ik dan een bergje niet opkan, valt dus nog wel mee.

Toen eigenlijk tegen mijn principes in, boven op de top, weer op de fiets gestapt om 28 km naar beneden te fietsen. Normaal is dit de beloning, van het harde afzien bergop. En het was een mooie afdaling. Eindelijk een keer een goede weg na beneden, en geen bumpyweg. Maar toch is afdalen, niet echt mijn ding. Ik ben een van de langzaamsten. Ik ga toch liever een berg op, alleen mocht dat vandaag niet zo wezen.

Tegen drie uur waren we op onze kampeerplek, voor de nacht, de laatste. Vanaf morgen zitten we weer in de beschaving, dan nog drie nachten Leh, en drie dagen Delhi.

De omgeving is weer schitterend aan een rivier, tussen de bergen in. Dit keer een wilde rivier en geen rustig kabbellend riviertje. 

Na deze hoge berg, heeft het wel wat weg van Tibet, huizen zijn gebouwd in dezelfde stijl, en je ziet overal de gebedsvlaggen, en stupa’s. 

Morgen een relatieve gemakkelijke dag, 69 km naar Leh, en niet al teveel zware bergen over.

Geef een reactie

