Ierland 2019 22 juni

Eindelijk regent het een keer bij het opstaan. De weerman heeft weer gelijk. En volgens de weerman zal het vandaag ook amper droog worden. Dus dit zal de eerste regendag worden in Ierland. Er waren drie mogelijkheden voor de route vandaag. Rechtstreeks 37km, met een omweg 75, of nog met een loop 85. Heb maar gekozen voor de rechtstreekse route, mede door de regen en omdat de omweg route, ik eerst ook weer 15 km via dezelfde weg als vrijdag moest fietsen. Na het ontbijt, zelfde als de meeste dagen, op de fiets gestapt. Regenjas aan en maar gaan trappen. Gelukkig het eerste gedeelte was van de wind af. De route was weer schitterend, door de heuvels vandaag. Ondanks de regen, was het zeker de moeite waard.Na 14km kwamen we aan bij Connemara National Park. Het regende nog steeds. In het park kon je Diamond Hill beklimmen. Een heuvel/berg van 500 meter. Ik twijfelde nog of ik hem zou beklimmen, maar toen ik zag, dat ook andere mensen hem gingen beklimmen, die zeker in mindere conditie waren dan me, moest ik toch ook de berg beklimmen. Het was opzich een niet al te zware beklimming, al maakte de wind het wel een beetje lastig, die was een behoorlijke harde woei. En hoe meer je omhoog ging hoe harder die ging waaien. Maar op de top had je ondanks de regen en de bewolking had je toch nog wel een mooi uitzicht.Hierna de afdaling ingezet. Dit was nog wel even oppassen geblazen, want de wind waaide behoorlijk hard in de rug, of van opzij en je moest oppassen dat je niet weg waaide, en de stenen waren natuurlijk glad, dus je moest ook goed oppassen waar je je voeten neerzette. Maar we zijn veilig beneden gekomen.Hierna was het tijd voor wat cultureels. Kylemoore Abbey. Een klooster, dus ook nog wat geestelijke voeding op zondag.Dit klooster was midden 1800 gebouwd als een kasteel door de heer Peter Hendry. Die had zijn vrouw beloofd om voor haar een kasteel te bouwen, zo gezegd zo gedaan. Echter na een paar jaar overleed zijn vrouw, en omdat hij er niet alleen kon of wou wonen verkocht hij het aan een Amerikaan. Na de 1e wereldoorlog is het gekocht door Belgische Ierse zusters, die er een Benditectijns klooster van hebben gemaakt en die er volgens mij nog steeds wonen. Hier was het ook erg druk. Ligt ook op de route van de Touringcars. Het was leuk om te zien, al vond ik de prijs van 14 euro wel wat aan de hoge kant.Hierna nog zo’n 15 km te fietsen richting Leeane. Tegen de wind in, maar gelukkig werd die wat gedempt door dat we tussen de heuvels reden. Het regende nog steeds gestaag door. Inmiddels al kleddernat.Het toetje op de taart vandaag is het enige fjord van Ierland. Ook weer hartstikke mooi, jammer dat het regent, dat verpest toch een beetje het uitzicht. Misschien is het morgenvroeg wel beter.Het hotel van vandaag ligt ook aan het fjord, net als het dorpje. Alleen heb ik waarschijnlijk de goedkope kamer, want ik heb er geen uitzicht op. Kamer is ietwat gedateerd, terwijl de badkamer heel modern is.Er is hier ook nog een andere fiets toer in het hotel. Dit is wel een beetje een ‘mietjes’ toer, want het is met bagage vervoer. Ze hoeven zelf niet hun bagage mee te vervoeren. Scheelt toch gauw een kilo of dertien, die je bij het klimmen niet mee hoeft te sjouwen..Eigenlijk heb ik als regel, om nooit te eten in de plek waar je ook slaapt, maar hierop heb ik dit keer maar een uitzondering op gemaakt en het was heerlijk.Morgen de laatste fietsdag, terug na Galway, zo’n 75 km en volgens de weerman zal het grotendeels droog zijn, met een kleine kans op een bui.

Plaats een reactie